9.6 Gemeenten, waterschap functioneren goed
Beleidsdoel | 9.6 | Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet |
---|
Meerjarendoel | 9.6.1 | De wettelijke toezichtstaak is beter en efficiënter uitgevoerd |
| Activiteit | Planning |
Stand van zaken | | | | |
Toelichting
Oranje bij onderdeel planning: Alle geplande activiteiten worden uitgevoerd, waarbij de planning van de uitgevoerde toezichtstaak op het domein Informatiebeheer een vertraging laat zien i.v.m. meer inzet op het domein IBT huisvesting vergunninghouders. Deze extra inzet is nodig gezien de crisis bij de opgaven opvang vluchtelingen Oekraïne/asielzoekers en huisvesting vergunninghouders. In de tweede helft van 2022 zal extra capaciteit worden ingezet voor huisvesting vergunninghouders, zodat IBT informatiebeheer uitgevoerd kan worden zoals is vastgelegd in Uitvoeringsagenda IBT 2022. We sturen bij door voor IBT informatiebeheer sneller dan gepland maatwerkafspraken te maken met gemeenten en archiefdiensten voor het uitvoeren van efficiëntere beoordelingen (risicogerichter (waar het kan meerjarige beoordeling), quickscans, strakker aansluiten bij interne verantwoordingsrapportages binnen gemeenten). Dit heeft verder geen financiële gevolgen. Wel vergt het de komende maanden een zorgvuldige communicatie met de toezichtontvangers. |
---|
Meerjarendoel | 9.6.2 | Verticaal toezicht en horizontale controle zijn aangepast aan de landelijke Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht |
---|
| Activiteit | Planning |
Stand van zaken | | | | |
Toelichting
Oranje bij activiteiten Geplande resultaten zijn gewijzigd. De beoogde nieuwe IBT taak digitale toegankelijkheid is on hold gezet. De Wet digitale overheid (Wdo) die op zijn vroegst per 1 juli 2022 in werking treedt, bevat in het wetsvoorstel een expliciete toezichtopdracht voor Gedeputeerde Staten. Samen met andere provincies en IPO worden gesprekken gevoerd met BZK over de gevolgen van deze Wdo voor onze toezichtsrol. Daarbij heeft het ministerie van BZK begin dit jaar aangegeven alsnog te overwegen dit toezichtartikel niet in werking te laten treden. Gezien deze ontwikkelingen is de inrichting van deze nieuwe IBT taak niet opgepakt en wordt gewacht op meer duidelijkheid vanuit het Rijk.. Daarnaast worden de geplande financiële scans bij gemeenten niet uitgevoerd. Bij een financiële scan krijgt één gemeente de mogelijkheid om zichzelf te vergelijken met andere vergelijkbare gemeenten en om haar beleid te laten onderzoeken. We willen gaan kijken naar de mogelijkheden om een hulpmiddel te ontwikkelen waarbij alle Utrechtse gemeenten zichzelf kunnen vergelijken met andere Utrechtse gemeenten. |
---|
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Toelichting bijstellingen (saldo)
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota |
---|
Autonome ontwikkelingen |
Looncompensatie cao 2021 | | -19 | -19 |
---|
In het najaar van 2021 is, met terugwerkende kracht, een cao afgesloten met een looptijd tot 1 januari 2022. De structurele effecten vanuit die cao worden via deze begrotingswijziging meerjarig in de begroting verwerkt. Dit resulteert in een verhoging van de toegerekende urenlasten in de beleidsprogramma’s en het overzicht overhead, en een verlaging van de stelpost loon/prijscompensatie.
Totaal | Autonome ontwikkelingen | | -19 | -19 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht