Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

Beleidsdoel

5.1

Het provinciale netwerk is sterk

Meerjarendoel

5.1.1

Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Vanwege de vertragingen in zowel voorbereiding en realisatie als in studie dreigt niet het gehele variabel onderhoud volgens planning uitgevoerd te worden. Dit betekend dat een aantal activiteiten mogelijk later uitgevoerd zullen moeten worden.

Meerjarendoel

5.1.2

Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Op het overgrote deel van de studies is voortgang geboekt maar niet alle studies worden volgens planning afgerond. In een aantal gevallen is er ruimte om iets uit te lopen doordat de realisatietermijn nog voldoende ver weg ligt. Door te weinig capaciteit en grote moeite bij de werving hiervan blijft de studieplanning onder grote druk staan. Dit is de grootste belemmering voor een tijdige realisatie. Prioriteit gaat naar de projecten die het volgende jaar in onderhoud moeten.

Meerjarendoel

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Veel projecten hebben vertraging opgelopen doordat de uitkomsten uit de studie niet direct realiseerbaar bleken en er te weinig capaciteit beschikbaar is. De werving en het behoud van medewerkers verloopt moeizaam. Ook de onduidelijkheid rondom stikstof zorgt bij een aantal projecten voor vertraging in de voortgang. In het geval van de Rijnbrug zorgt dit, in combinatie met onduidelijkheid over de bijdrage vanuit Gelderland, tot een vertraging van onbekende duur. Veel andere projecten zijn vorig jaar verder uitgewerkt waarna deze in 2022 wel kunnen worden gerealiseerd. Dit legt echter ook weer extra druk op de planning in dit jaar. Dit leidt ertoe dat in ieder geval 6 projecten, zowel investeringen als variabel onderhoud, uitgesteld zijn naar een later moment. Hierop zijn en worden zowel het Meerjarig Investeringsplan Mobiliteit (MIPM) als het Meerjarig Onderhoudsplan Mobiliteit (MOPM) bijgesteld.

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Toelichting bijstellingen (saldo)

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Autonome ontwikkelingen

Vrijval kapitaallasten wegen en vaarwegen (Lasten -€434.000)

434

434

In 2022 worden lagere lasten voorzien na de herijking van het MIP 2023, zoals dat is opgenomen bij de Kadernota 2023-2026. Een bedrag van € 434.000 kan vrijvallen ten gunste van het saldo begroting.

Looncompensatie cao 2021

-150

-150

In het najaar van 2021 is, met terugwerkende kracht, een cao afgesloten met een looptijd tot 1 januari 2022. De structurele effecten vanuit die cao worden via deze begrotingswijziging meerjarig in de begroting verwerkt. Dit resulteert in een verhoging van de toegerekende urenlasten in de beleidsprogramma’s en het overzicht overhead, en een verlaging van de stelpost loon/prijscompensatie.

Totaal

Autonome ontwikkelingen

284

284

Begrotingswijzigingen - Definitief - structureel (60)

Correctie journaal

Correctie structurele begrotingswijzigingen

Begrotingswijzigingen - Definitief - structureel (60)

Totaal

Begrotingswijzigingen - Definitief - structureel (60)

Beleidsmatige wijzigingen

UVP Kwaliteit Leefomgeving vrijval budget

-427

-427

In 2021 hebben wij een subsidie verstrekt van € 500.000 aan Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E). De lasten zijn conform de verslaggevingsregels in één keer ten laste van het boekjaar 2021 verantwoord. In de begroting is voor de jaren 2022 t/m 2025 hiervoor echter jaarlijks € 100.000 budget opgenomen, dat nu dus kan vrijvallen. Wij stellen voor om de vrijval van € 100.000 in 2022 te verrekenen met de verwachte 3%-stelpost voor onderbesteding, en voor de jaren 2023 t/m 2025 te laten vrijvallen ten gunste van de algemene middelen.
Daarnaast wordt voor het onderdeel Geluid lagere lasten voorzien omdat er minder geluidsarm asfalt op het wegdek wordt aangebracht als gevolg van verschuivingen in de uitvoering in verband met de trajectbenadering. Ook loopt de uitvoering van gevelsaneringen achter op schema door capaciteitsgebrek.
Wij stellen voor om de vrijval van € 327.000 in 2022 te verrekenen met de verwachte 3%-stelpost voor onderbesteding.

Herverdeling verkenningenbudget

-205

-205

In het mobiliteitsprogramma 2019-2023 is er een algemeen verkenningenbudget opgenomen voor beide programma's Bereikbaarheid. In 2021 is het budget verdeeld over de beleidsdoelen Het provinciale netwerk is sterk, Verkenningen en regionale programma's en OV-reizigers zijn tevreden. In 2022 is deze verdeling geactualiseerd op basis van de verwachte uit te voeren werkzaamheden. Daarbij wordt het budget ook ingezet om de omzetting van materieel budget naar formatie uit de voorjaarsnota 2019 nu structureel te regelen.

Hierdoor vindt er een verschuiving plaats vanuit BD0508 Verkenningen en regionale programma met een bedrag van € 297.000 naar BD0501 Provinciale netwerk is sterk  voor een bedrag van € 205.000 en naar BD0601 OV reizigers zijn tevreden voor een bedrag van € 92.000.

Verrekening herindeling Vijf herenlanden

2.020

2.020

In onze Statenbrief 'Provinciale verrekening herindeling Vijfheerenlanden' (2022BEM15-01) is o.a. opgenomen dat we van de provincie Zuid-Holland een bedrag ontvangen van € 3,220 miljoen voor groot onderhoud N484. Dit bedrag wordt nu als baat opgenomen in de begroting. Omdat de besteding van deze middelen pas in latere jaren zal plaatsvinden, stellen wij voor om dit bedrag te storten in de bestemmingsreserve Beheer- en onderhoud (vaar)wegen.
In de genoemde Statenbrief is ook aangegeven dat door het uitstel van de herijking van het provinciefonds naar 1 januari 2024, de van de provincie Zuid-Holland te ontvangen afkoopsom wordt verlaagd met € 1,2 miljoen. Via deze begrotingswijziging wordt dit als een bijstelling op de baten aangepast.

Totaal

Beleidsmatige wijzigingen

1.388

1.388

Administratieve wijzigingen

-345

-345

Totaal

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

1.327

1.327

Financieel meerjarenoverzicht

Deze pagina is gebouwd op 04/12/2023 14:51:22 met de export van 04/12/2023 07:57:15