5.3 Locaties per fiets veilig, comfortabel
Beleidsdoel | 5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 5.3.1 | Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler | |||||||
Activiteit | Planning | ||||||||
Stand van zaken |
Toelichting
Er is al geruime tijd te weinig capaciteit beschikbaar om alle projecten goed en tijdig te realiseren. Dit uit zich in zowel studie als in realisatie. Door krapte op de arbeidsmarkt verloopt de werving moeizaam en ook het tijdelijk inhuren is steeds minder succesvol. Dit leid ertoe dat we een aantal geplande werkzaamheden door moeten schuiven naar een later moment. |
---|
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Toelichting bijstellingen (saldo)
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota |
---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | |||
Looncompensatie cao 2021 | -31 | -31 |
In het najaar van 2021 is, met terugwerkende kracht, een cao afgesloten met een looptijd tot 1 januari 2022. De structurele effecten vanuit die cao worden via deze begrotingswijziging meerjarig in de begroting verwerkt. Dit resulteert in een verhoging van de toegerekende urenlasten in de beleidsprogramma’s en het overzicht overhead, en een verlaging van de stelpost loon/prijscompensatie.
Totaal | Autonome ontwikkelingen | -31 | -31 | |
---|---|---|---|---|
Begrotingswijzigingen - Definitief - incidenteel (61) | ||||
Begrotingswijzigingen - Definitief - incidenteel (61) |
Totaal | Begrotingswijzigingen - Definitief - incidenteel (61) | |||
---|---|---|---|---|
Begrotingswijzigingen - Definitief - structureel (60) | ||||
Begrotingswijzigingen - Definitief - structureel (60) |
Correctie journaal |
---|
Correctie structurele begrotingswijzigingen |
---|
Totaal | Begrotingswijzigingen - Definitief - structureel (60) | |||
---|---|---|---|---|
Beleidsmatige wijzigingen | ||||
Bestemmingsvoorstellen 2021 | -4.938 | -4.938 |
Bij vaststelling van de jaarstukken 2021 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2021 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen). Daarbij is ook ingestemd met de gedeeltelijke vrijval vanuit reserves (vrijval reserves).
Revisie fietsknooppuntensysteem | 353 | 353 |
---|
De verwachte kosten voor de Revisie fietsknooppunten bedragen € 1.250.000. Hiervan is € 425.000 beschikbaar binnen het budget van recreatie en € 705.000 binnen het budget van Fiets . Deze bijdragen zijn bestemd voor het Routebureau. Het Routebureau zelf heeft € 120.000 beschikbaar. Nu het routebureau per 1-1-2023 overgaat naar de provincie moet de Revitalisering fietsknooppunten vanaf 2023 gezien worden als een investering. Uitvoering en ingebruikname vinden plaats in 2023. Daarom nu het voorstel om de voorgenomen bijdragen van € 425.000 Recreatie in 2022 en € 705.000 Fiets in 2022 (€ 353.000) en 2023 (€ 352.000) vrij te laten vallen en om te zetten in kapitaallasten ter hoogte van €226.000 vanaf 2024 tot en met 2028. De investering zal worden opgenomen in het MIP 2023 onder Fiets en kapitaallasten vallen onder Beleidsdoel 5.1 Wegen.
Totaal | Beleidsmatige wijzigingen | -4.938 | 353 | -4.585 |
---|
Totaal | 5. Bereikbaarheid I - Algemeen | -4.938 | 322 | -4.616 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht